
Iedere maand houd ik een digitale journal-sessie met mezelf. Hoe was de afgelopen maand, wat heb ik geleerd en wat kostte me juist energie? Waar kijk ik de komende maand naar uit en welke doelen heb ik? Ook krijg je een inkijkje in mijn bullet journal!
Afgelopen maand
💌 De hoogtepunten
- Met mijn vriend D. een wandelroute langs verschillende stranden maken
- Spontaan een avond drankjes doen met vriend D.
- Vriendin A. adopteerde een hond heeft, waardoor ik nu regelmatig een hond mag aaien
- Een heerlijke croissant en decaf als ontbijt in een koffiezaakje
- Warm genoeg om een middag in bikini aan het rivierstrand door te bregen
- Een heerlijk warme laatste week van de maand: veel buiten lezen, wandelen, terrasjes <3
🎯 Doelen
✅ Blackwater serie uitlezen
🔜 Een non-fictie boek lezen
❌ Meedoen aan een schrijfwedstrijd
✅ SEO-update van een site die ik heb afronden
✅ Lage schermtijd volhouden
✅ Op date met mezelf
✅ Gevarieerder avondeten
🔙 Terugblik
Tijd om terug te blikken! Zowel een toelichting op bovenstaande doelen als op de andere dingen die ik in de journal met mij van mei schreef.
Vorige maand schreef ik vooral dat ik trots was op mijn lage schermtijd en het weinig gebruiken van sociale media. Dat wilde ik in mei volhouden en dat is aardig gelukt. Niet meer zo extreem als apps helemaal niet openen, maar wel iets minder dan eerder. Tegen het eind van de maand werd het wel weer meer, dus dat doel behoud ik voor juni. Ook schreef ik dat ik gestopt was met cafeïne en dat heb ik nog steeds niet weer gehad (op een shot liqor café na dan 🤣).
Daarnaast wilde ik ‘beter eten’, wat inhield: 1) niet meer zo lang wachten met eten als ik honger heb en 2) gevarieerdere maaltijden ’s avonds. Allebei gelukt! Ik eet ’s ochtends beter, waardoor ik tegen lunchtijd niet meer zo’n honger had. Aan onze warme lunch wilde ik niets veranderen, maar ’s avonds wilde ik wel iets vaker een simpel gerecht maken (1 pan, minder dan 15 minuten) in plaats van altijd een broodje te eten. Dat lukte: ik vroor porties groentesoep in die ik naast mijn broodje kon eten, maakte vaker wraps of quesadillas, bakte af en toe een ei en maakte soms simpele Aziatische gerechten in één pan.
Van mijn overige doelen: de SEO-update van mijn website is af en de Blackwater-serie is uit. Mijn date met mezelf was een heerlijke middag wandelen met een hondje. Dus niet alleen met mezelf, maar wel een leuke activiteit soort-van in mijn eentje die ik normaal niet doe. Aan het verhaal voor de schrijfwedstrijd begon ik, maar (mede door uitstelgedrag) lukte het me niet om voor de deadline iets presentabels te hebben. Ik las wel wat in een non-fictie boek, maar het is nog niet uit.
Dan nog een paar dingen die ik wel benoemde vorige maand, maar waar ik geen concrete doelen aan koppelde. De vriendschap die me energie kostte, daar heb ik eigelijk weinig van gehoord. Een paar keer geappt, gekeken of we allebei naar het taalcafé gingen, maar dat kwam niet per se uit. Ik kwam haar wel een keer op straat tegen en we praatten even, maar dat was het. Ook gaf ik aan dat ik tijd gefocust door wilde brengen op waar ik mee bezig was (ging matig) en veel buiten wilde zijn (ging goed).
❤️🩹 Wat heb ik geleerd?
Dat uitstelgedrag stom is. Dat wist ik natuurlijk al, maar ik dacht dat ik daar veel beter in was geworden, maar toch kwam het deze maand weer terug. Ook: je wordt alleen beter in schrijven als je het vaker doet. Dat is vooral een theoretische les die ik nog in de praktijk moet brengen 😉. Op werk leerde ik ook veel nieuwe dingen, dus dat was tof.
🌪 Wat kostte me energie?
Het was eigenlijk een toffe maand met weinig energievreters of slechte dagen. Af en toe kostte het me energie dat ik lui was. Dat klinkt tegenstrijdig, maar soms is op de bank hangen/tv kijken/scrollen op je telefoon juist iets waardoor je energie nog lager wordt. Aan het eind van de maand kostte wat gedoe binnen de familie van mijn vriend me ook wat energie, maar daar had ik verder geen invloed op en het is ook niet iets waar ik iets aan kan doen. Inmiddels is het redelijk opgelost.
💫 Waar ben ik trots op?
Ik ben trots op een aantal projecten waar ik op werk mee bezig ben. Zowel bij het bedrijf waar ik werk als voor mijn eigen sites. Ik rondde een volledige SEO-update van een site af en begon eraan voor een andere. Daarnaast bewoog ik ook bijna iedere dag voldoende (volgens mijn eigen maatstaf): ik deed pilates, stretchte, wandelde veel.

Komende maand
🌱 Wat kan ik verbeteren?
Dit lijstje is vrij kort: niet dingen uitstellen waar ik tegenopkijk omdat ze ‘lastig’ zijn. Verder wil ik vooral dingen volhouden waar ik al mee bezig ben, zoals lage schermtijd, geen (tot weinig) cafeïne drinken, voldoende bewegen en naar buiten gaan. Een punt waar ik al aan werkte, gezond en gevarieerd eten, mag ook nog wel wat beter. Deze maand varieerde ik meer, maar snackte ik ook iets vaker dan strikt noodzakelijk 😅. Daarnaast wil ik graag wat meer nieuwe veganistische recepten uitproberen.
⏳ Hoe wil ik mijn tijd besteden?
Buiten! Hopelijk blijft het heerlijke zomerweer, zodat dat kan. Daarnaast wil ik tijd steken in een website die ik heb, en wil ik vaker schrijven. Daarmee bedoel ik niet voor mijn blog, maar fictie schrijven. Dit hoeft niet per se een sluitend verhaal te worden, ik wil gewoon vaker oefenen.
🔮 Waar kijk ik naar uit?
Voor nu heb ik twee leuke dingen op de planning staan, namelijk een festivalweekend en een barbecue in de tuin met vrienden. Verder komen er vast nog meer leuke zomeractiviteiten aan!
🎯 Doelen
⬜️ Lage schermtijd volhouden
⬜️ 3 nieuwe veganistische recepten uitproberen
⬜️ Iedere week minstens een uur fictie schrijven
⬜️ Een non-fictie boek lezen
⬜️ Afspraak maken voor bureaucratisch iets dat ik al te lang uitstel
⬜️ Een dag in een andere stad/in de natuur doorbrengen

Geen zin om te reageren? Klik dan op het hartje hieronder om wat waardering te tonen. Op mijn beurt waardeer ik dat ook weer, zo weet ik dat ik niet tegen een muur praat (typ).
Dankjewel! ♡


Je stukje over avondeten deed me denken aan het kookboek Een pan, plaat, planeet van Anna Jones. Het is niet vegan dacht ik, wel vegetarisch. In heb hem zelf niet maar veel goede dingen over gehoord.
Welk non-fictie boek ben je aan het lezen?
Ik lees een boek over economie, en hoewel ik het onderwerp interessant vind, kom ik er door de schrijfstijl maar traag doorheen.