• Welkom! Leuk dat je er weer bent :)

Journal met mij ✎ mei 2026

Iedere maand houd ik een digitale journal-sessie met mezelf. Hoe was de afgelopen maand, wat heb ik geleerd en wat kostte me juist energie? Waar kijk ik de komende maand naar uit en welke doelen heb ik? Ook krijg je een inkijkje in mijn bullet journal!

Afgelopen maand

💌 De hoogtepunten

  • De eerste dagen van de maand was ik nog in Nederland, waar ik Bourtange en Giethoorn bezocht
  • Een fijne zondagochtend met een vriend, een wandeling en een kop koffie
  • Picknicken in het park met mijn vriend D.
  • In mijn eentje een lange wandeling maken langs de rivier op een zonnige middag
  • De maand afsluiten op het terras met vrienden

❤️‍🩹 Wat heb ik geleerd?

Dat ik niets mis als ik geen sociale media gebruik. Ik was het tegen het eind van de maand echt zat hoeveel ik mijn telefoon gebruikte, dus besloot ik er iets aan te doen. Inmiddels heb ik al een week geen Instagram gebruikt (alleen om op DM’s te reageren, maar verder niet in de app geweest). Sowieso gebruikte ik mijn telefoon minder en ging ik bewuster om met momenten om op berichtjes te reageren. 

Tegelijkertijd minderde ik cafeïne. Niet dat ik zoveel koffie dronk (maar één kopje ’s ochtends), maar ik had toch het gevoel dat het wel effect op me had ook al had ik dat niet door (want, zo aan gewend). De afgelopen week deed ik half koffie/half decaf in het filter. Ik kan niet zo goed zeggen of het de koffie of de sociale media is, maar ik voel me echt kalmer en heb meer focus.

🌪 Wat kostte me energie?

Wat je hierboven las: teveel op mijn telefoon zitten, teveel prikkels de hele tijd.

Daarnaast was er ook een vriendschap die me energie kostte en waar ik wat over twijfel. Het is iemand die ik nog niet zo lang ken en op papier zijn we een perfecte friend-match, maar in realiteit weet ik het nog niet zo goed. Voor nu kostte het vooral energie, maar ik wil het nog wel een betere kans geven, voordat ik tot een conclusie kom.

💫 Waar ben ik trots op?

De eerste helft van de maand was ik in Nederland en daarna was ik ziek en waren mijn dagelijkse gewoontes vrij slecht (als in, niet hoe ik ze graag zie). Ik ben trots dat ik er tegen het eind van de maand iets aan gedaan heb, in ieder geval aan een aantal punten. Eerder deed ik mezelf wel eens ‘beloftes’ om iets anders te doen en dan deed ik het niet. Dus nu ben ik trots dat ik die wilskracht wel heb als ik iets besluit en ook dat ik weer op mezelf kan vertrouwen als ik mezelf iets beloof.

Komende maand

🌱 Wat kan ik verbeteren?

Ook hier weer de schermtijd, al gaat dat de afgelopen week dus heel goed. Dat is een kwestie van volhouden.

Daarnaast wil ik graag ‘beter’ eten, bij gebrek aan een andere manier om het te benoemen. Wat ik vooral wil is meer regelmaat daarin: eerder ontbijten en eerder lunchen, want dat doe ik nu vaak te laat. En door dat te laat te doen heb ik dan honger en krijg ik daar soms hoofdpijn van. Dat is natuurlijk nergens voor nodig, dus bij deze, STOP DAARMEE.

We eten ’s middags altijd warm en ’s avonds ben ik dan vaak lui om moeite te doen om nog eens te koken. Nu wil ik niet per se nog eens uitgebreid koken, maar wel wat meer variatie in wat ik eet. Mijn doel is om een beter systeem te hebben, dus of wat vaker ’s middags extra te koken, of een fijn lijstje met snelle ‘gerechten’ (15 minuten, 1 pan) voor ’s avonds. Tips zijn welkom! Dus als je snelle en gezonde lunchrecepten hebt (die ik dan weer ’s avonds eet in plaats van ’s middags), let me know.

⏳ Hoe wil ik mijn tijd besteden?

Het eerste wat bij me opkomt: gefocust. Als ik aan het werk ben, ben ik aan het werk. Als ik met mensen ben, ben ik aanwezig en daar gefocust op. Als ik een hobby doe, doe ik alleen dat. Je snapt het wel, niet de hele tijd heen en weer springen tussen dingen, maar mijn aandacht echt op één ding richten. 

Dan wat concreter: mijn vrije tijd wil ik buiten doorbrengen, op terrasjes, wandelend, lezend in het park. Ik wil tijd maken voor hobby’s en eigen projecten. En wat ik vooral niet wil: mijn vrije tijd op mijn telefoon doorbrengen.

🔮 Waar kijk ik naar uit?

Mijn agenda is vrijwel leeg voor mei. Ik ben de hele maand thuis en heb (afgezien van werk) eigenlijk niets in mijn agenda staan. Ik kijk vooral uit naar mooi weer en meer tijd buiten door kunnen brengen. En naar (hopelijk) gezellige en spontane plannen met mijn vriend of vrienden.

🎯 Doelen

⬜️ Blackwater serie uitlezen
⬜️ Een non-fictie boek lezen
⬜️ Meedoen aan een schrijfwedstrijd
⬜️ SEO-update van een site die ik heb afronden
⬜️ Lage schermtijd volhouden
⬜️ Op date met mezelf
⬜️ Gevarieerder avondeten

Geen zin om te reageren? Klik dan op het hartje hieronder om wat waardering te tonen. Op mijn beurt waardeer ik dat ook weer, zo weet ik dat ik niet tegen een muur praat (typ). 

Dankjewel! ♡

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

5 reacties

  1. Leuk, die croissantjes! 😀
    Ik ben qua eten net de andere kant op gegaan: simpeler, minder variatie, dingen die de kleine ook lust en gewoon alles in rotatie. Vind het altijd maar nieuwe gerechten bedenken echt een dagtaak en het kostte me te veel energie om daarmee bezig te zijn.
    Hoop dat die vriendschap helder wordt. Mijn idee is dat je eerste gevoel meestal wel blijft. Ik heb zelf eens een vriendschap stopgezet, omdat het me te veel energie kostte, en heb er nog geen moment spijt van gehad.

    • Ik wil ook niet per se ingewikkelde recepten, maar wel wat meer variatie ’s avonds. Dus een paar simpele/gezonde dingen die ik kan roteren. Vond ik in Nederland qua middageten ook altijd lastig, dan eten veel mensen ook elke dag een broodje en dat vind ik te saai, haha.
      Ja, ik weet dat het eerste gevoel meestal wel juist is, maar ik wil ook niet te snel iets afkappen met iemand die wel aardig en interessant is. Nog even aankijken dus!

  2. Dat over een vriendschap is wel herkenbaar. Een paar jaar geleden had ik dat ook. Ik had het gevoel dat ik er meer tijd voor had en energie in stak dan ik terugkreeg. Uiteindelijk heb ik het uitgesproken en hebben we besloten de vriendschap te bekoelen, maar dat als we weer ruimte hebben contact zoeken. 🙂

    • Dit is een beginnende vriendschap (iemand met wie ik een paar keer heb afgesproken), dus het is nog makkelijk om het te laten verwateren. Als het iemand is die je al lang kent, is het inderdaad goed om het te bespreken 🙂

  3. Goed bezig met die schermtijd zeg! En mooie manifestatie om je tijd meer gefocust door te brengen, ik probeer mee te doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *